In 2050 moet Nederland aardgasvrij zijn. De hybride warmtepomp is voor een grote groep consumenten interessant als tussenstap naar dat doel. Bij wie er een aanschaft daalt het gasverbruik, de CO2-uitstoot, als ook de energierekening. Toch zijn weinig consumenten bekend met de hybride warmtepomp of hebben ze een onjuist beeld. Als u de gespreksleidraad gebruikt voor uw adviesgesprek, licht u hen stapsgewijs voor, voorziet hen van de juiste informatie en maakt u het makkelijker om een keuze te maken.
Om uw gesprekspartner goed te adviseren moet deze een minimaal kennisniveau hebben over de hybride warmtepomp. Doel van deze stap is het achterhalen van het kennisniveau van uw gesprekspartner.
Door vragen te stellen, samen te vatten en door te vragen, achterhaalt u wat uw gesprekspartner weet en niet weet. Lees meer aanwijzingen via de knop 'Tips voor een adviesgesprek'.
Enkele suggestievragen om het gesprek af te trappen:
Voor de meeste woningen is een hybride warmtepomp een verbetering. Maar in sommige gevallen is het om praktische redenen beter om (nog) niet tot een aanschaf over te gaan. In deze stap van het gesprek achterhaalt u of de huidige situatie van je gesprekspartner zich leent voor een hybride warmtepomp.
Door te vragen en doorvragen krijgt u en uw gesprekspartner inzicht in de situatie. Voorbeeldvraag technische check:
Voorbeeldvraag financiële check:
Iedereen maakt op een andere manier keuzes. In dit onderdeel van het gesprek achterhaalt u hoe uw gesprekspartner in de wedstrijd zit. Als u dit weet, kunt u gerichter adviseren en informatie geven die ook relevant is voor hem.
Bij Enpuls hebben we een model ontwikkeld waarin vijf verschillende klanttypes staan beschreven. Iedere woningeigenaar behoort wel tot één van deze vijf types. Meer informatie over de verschillende klanttypes vindt u onder de knop 'Ken uw klant'
Door open vragen te stellen en door te vragen krijgt u inzicht in de afwegingen van uw gesprekspartner. Het antwoord van uw gesprekspartner 'verraadt' tot welk klanttype hij behoort.
Suggestievraag:
Een groot deel van uw gesprekspartners heeft weinig of onjuiste informatie over de hybride warmtepomp. In dit deel van het gesprek behandelt u de meest voorkomende bezwaren en corrigeert u onjuiste informatie.
Door gebruik te maken van de inzichten per klanttype, kunt u ingaan op de meest voorkomende twijfelpunten. U vindt deze in het blok 'Bedenkingen hwp per klanttype'.
In de video over de hybride warmtepomp van Milieu Centraal (zie hiervoor de link 'Video hwp') worden de bedenkingen van uw gesprekspartner behandeld. Door de video per klanttype anders te introduceren, richt u de aandacht op voor uw gesprekspartner relevante punten. Een overzicht van de verschillende introducties vindt u in het blok 'Video-introductie per klanttype'.
Kunt u de video niet laten zien tijdens het adviesgesprek? Dan kunt u de bedenkingen per klanttype behandelen in het adviesgesprek. Stel bijvoorbeeld de vraag: heeft u weleens een hybride warmtepomp overwogen? Zo ja, wat hield u tegen? Zo nee, waarom niet?
Uw gesprekspartner voorzien van positieve argumenten om een hybride warmtepomp in overweging te nemen.
Een check of u uw gesprekspartner voldoende heeft geïnformeerd. Ook wilt u hem met uw kennis op weg helpen om zelf praktische vervolgstappen te zetten.