over enpuls contact over enpuls contact

Gespreksleidraad hybride warmtepomp: van inventariseren naar gericht adviseren

In 2050 moet Nederland aardgasvrij zijn. De hybride warmtepomp is voor een grote groep consumenten interessant als tussenstap naar dat doel. Bij wie er een aanschaft daalt het gasverbruik, de CO2-uitstoot, als ook de energierekening. Toch zijn weinig consumenten bekend met de hybride warmtepomp of hebben ze een onjuist beeld. Als u de gespreksleidraad gebruikt voor uw adviesgesprek, licht u hen stapsgewijs voor, voorziet hen van de juiste informatie en maakt u het makkelijker om een keuze te maken.

Doel van deze stap

Om uw gesprekspartner goed te adviseren moet deze een minimaal kennisniveau hebben over de hybride warmtepomp. Doel van deze stap is het achterhalen van het kennisniveau van uw gesprekspartner.

Deze stap is succesvol afgerond als

  • Uw gesprekspartner de basics van de hybride warmtepomp kent. De informatie daarvoor vindt u terug via de knop 'De hybride warmtepomp in het kort'
  • U inzicht krijgen in wat hij nog niet en welke verkeerde aannames hij heeft. U kunt hier dan later in het gesprek op terugkomen in een relevant moment.

Hoe bereikt u dit?

Door vragen te stellen, samen te vatten en door te vragen, achterhaalt u wat uw gesprekspartner weet en niet weet. Lees meer aanwijzingen via de knop 'Tips voor een adviesgesprek'.
Enkele suggestievragen om het gesprek af te trappen:

  • Bent u bekend met de hybride warmtepomp?
  • Kent u iemand met een hybride warmtepomp?

Doel van deze stap

Voor de meeste woningen is een hybride warmtepomp een verbetering. Maar in sommige gevallen is het om praktische redenen beter om (nog) niet tot een aanschaf over te gaan. In deze stap van het gesprek achterhaalt u of de huidige situatie van je gesprekspartner zich leent voor een hybride warmtepomp.

Deze stap is succesvol afgerond als

  • U weet of de hybride warmtepomp technisch mogelijk is in de woning van uw gesprekspartner. 
  • U weet of de hybride warmtepomp past bij de financiële verwachtingen en mogelijkheden.

Hoe bereikt u dit?

Door te vragen en doorvragen krijgt u en uw gesprekspartner inzicht in de situatie. Voorbeeldvraag technische check:

  • Steeds meer mensen kiezen voor een hybride warmtepomp om de woning duurzaam te verbeteren. Een redelijk geïsoleerde woning is vaak al geschikt voor een hybride warmtepomp. Zullen we eens checken of het bij u kan?
    Zie de knop 'Wanneer is de woning geschikt' voor informatie hierover.

Voorbeeldvraag financiële check:

  • Een hybride warmtepomp is best een investering, maar verdient zich terug. Bent u benieuwd naar de besparing die het kan opleveren voor uw situatie?
    Met de informatie in het blok 'Kosten en baten van een hwp' kunt u inzichtelijk maken wat een hybride warmtepomp kost en oplevert. In het blok 'Financiële regelingen hwp' vindt u informatie over financiële regelingen bij aankoop.

Doel van deze stap

Iedereen maakt op een andere manier keuzes. In dit onderdeel van het gesprek achterhaalt u hoe uw gesprekspartner in de wedstrijd zit. Als u dit weet, kunt u gerichter adviseren en informatie geven die ook relevant is voor hem.

Deze stap is succesvol afgerond als

  • U weet tot welk klanttype je gesprekspartner hoort.

Bij Enpuls hebben we een model ontwikkeld waarin vijf verschillende klanttypes staan beschreven. Iedere woningeigenaar behoort wel tot één van deze vijf types. Meer informatie over de verschillende klanttypes vindt u onder de knop 'Ken uw klant'

Hoe bereikt u dit?

Door open vragen te stellen en door te vragen krijgt u inzicht in de afwegingen van uw gesprekspartner. Het antwoord van uw gesprekspartner 'verraadt' tot welk klanttype hij behoort. 
Suggestievraag:

  • Stel dat u uw huidige ketel gaat vervangen, wat vindt u belangrijk voor het nieuwe systeem?
    De antwoordlijn per klanttype vindt u onder de knop 'Antwoordlijn per klanttype'.

Doel van deze stap

Een groot deel van uw gesprekspartners heeft weinig of onjuiste informatie over de hybride warmtepomp. In dit deel van het gesprek behandelt u de meest voorkomende bezwaren en corrigeert u onjuiste informatie.

Deze stap is succesvol afgerond als

  • U met de objectieve informatie reageert op de bedenkingen die uw gesprekspartner heeft. 

Door gebruik te maken van de inzichten per klanttype, kunt u ingaan op de meest voorkomende twijfelpunten. U vindt deze in het blok 'Bedenkingen hwp per klanttype'.

Hoe bereikt u dit?

In de video over de hybride warmtepomp van Milieu Centraal (zie hiervoor de link 'Video hwp') worden de bedenkingen van uw gesprekspartner behandeld. Door de video per klanttype anders te introduceren, richt u de aandacht op voor uw gesprekspartner relevante punten. Een overzicht van de verschillende introducties vindt u in het blok 'Video-introductie per klanttype'.

Kunt u de video niet laten zien tijdens het adviesgesprek? Dan kunt u de bedenkingen per klanttype behandelen in het adviesgesprek. Stel bijvoorbeeld de vraag: heeft u weleens een hybride warmtepomp overwogen? Zo ja, wat hield u tegen? Zo nee, waarom niet?

Doel van deze stap

Uw gesprekspartner voorzien van positieve argumenten om een hybride warmtepomp in overweging te nemen.

Deze stap is succesvol afgerond als

  • U argumenten gebruikt die aansluiten bij de belevingswereld van uw gesprekspartner.  De inzichten uit het Enpuls model van de klanttypes zijn daarvoor zeer bruikbaar.

Hoe bereikt u dit?

  • Toon begrip voor de twijfels over de hybride warmtepomp bij uw gespsprekspartner
  • Richt de blik vervolgens op positieve argumenten. Voor elk van de vijf klanttypen zijn de voornaamste argumenten op een rijtje gezet, in volgorde van belangrijkheid. U vindt deze in het blok 'Argumenten voor een hwp per klanttype'

Doel van deze stap

Een check of u uw gesprekspartner voldoende heeft geïnformeerd. Ook wilt u hem met uw kennis op weg helpen om zelf praktische vervolgstappen te zetten.

Deze stap is succesvol afgerond als

  • U zeker weet dat uw gesprekspartner over voldoende basiskennis over de hybride warmtepomp beschikt, zodat hij deze mee kan nemen in zijn overwegingen.
  • U hem voorzien hebt van de juiste informatie om een vervolgstap te zetten.

Hoe bereikt u dit?

  • Herhaal kort alle onderdelen uit het adviesgesprek en check of u uw gesprekspartner voldoende heeft geïnformeerd.
  • Help uw gesprekspartner op weg om meer informatie over de hybride warmtepomp te voorzien, wijs hiervoor bijvoorbeeld op de site van Milieu Centraal met onafhankelijke informatie.
  • Voorzie uw gesprekspartner van de gegevens van een betrouwbare installateur voor een vrijblijvende offerte.
Andere links over enpuls contact Copyright @ 2024